عضويت ورود
نام کاربری: رمز عبور:
Tebyan Islamic Propagation Office in Golestan
مقام معظم رهبری
 آرشيو اخبار:
سه شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۹ - Tuesday 7 July 2020
مرکز مشاوره آنلاین

بخش مشاوره آنلاین پورتال به منظور طرح سوالات راه اندازی شده است. شما میتوانید سوالات خود را در زمینه های مختلف ازجمله مذهبی، خانوادگی و غیره... مطرح کرده و توسط متخصص بررسی و به آنها پاسخ داده می شوند.
برای طرح سوال یا مشاهده ی سوالات دیگران، وارد بخش مشاوره آنلاین شوید.

مشاوره آنلاین

لینک های تصویری

حفظ زبان در روایات‏

۱۳۹۳/۵/۱۴ تعداد بازدید: ۸۴۱
print

عثمان بن عیسى مى‏گوید: خدمت حضرت ابو الحسن علیه السلام بودم که مردى به آن جناب گفت: به من توصیه‏ اى بنما. حضرت فرمود: زبانت را نگهدار تا عزیز باشى،ومهار خود را به دست مردم مده، تا از خوارى و ذلّت دور بمانى.

حفظ زبان در روایات‏

 رسول خدا صلى الله علیه و آله به مردى که براى زیارت آن حضرت آمده بود فرمود:تو را به چیزى راهنمایى نکنم که به خاطر آن خداوند تو را به بهشت برد؟ عرضه داشت: چرا یا رسول اللّه. فرمود: از آنچه خدا به تو مرحمت فرموده، بپرداز.گفت: اگر خودم محتاج‏تر باشم چه کنم؟ فرمود: ستمدیده‏اى را یارى کن. گفت:اگر ناتوان‏تر از آن ستمدیده باشم. فرمود: بیخردى را هدایت کن. گفتم: اگر خود بدبخت و بیخرد باشم بیش از آن که محتاج به راهنمایى است. فرمود: زبانت را جز از خیر حفظ کن، آیا شاد نیستى که یکى از این صفات در تو باشد و تو را به بهشت کشد «2».

راستى، حضرت حق براى نجات همه جانبه انسان چه درهایى از رحمت و لطف و عنایت به روى انسان باز کرده؟!

راهى به سوى سعادت و سلامت وجود ندارد، مگر آن که خداوند مهربان تمام‏ انسان‏ها را به آن راه هدایت فرموده است.

او از هر جهت عاشق انسان و علاقه‏مند به سعادت آدمى است، میل دارد تمام انسان‏ها در وادى بندگى وارد شده و از دستورهاى سعادتبخش او پیروى کنند، او جهنم و عذاب را براى احدى نمى‏پسندد و خزى دنیا و آخرت را براى کسى نمى‏خواهد.

دعوت جناب او، دعوت به دارالسلام و دعوت به خیر و دعوت به سلامت است و دعوت به عاقبت بخیرى و دعوت به لقاء اللّه است، اما این انسان است که بین خود و او هزاران حجاب قرار داده است.

عَنْ أبى عَبْدِاللّهِ علیه السلام قالَ: قالَ لُقْمانُ لِابْنِهِ: یا بُنَىَّ إنْ کُنْتَ زَعَمْتَ أَنَّ الْکَلامَ مِنْ فِضَّةٍ فَإنَّ السُّکُوتَ مِنْ ذَهَبٍ‏ «3».

امام صادق علیه السلام مى‏فرماید: لقمان به فرزندش گفت: پسرم! اگر تصور مى‏کنى سخن از نقره است، به حقیقت که خاموشى از طلا است.

قالَ رَسُولُ اللّه صلى الله علیه و آله: أمْسِکْ لِسانَکَ فَإنَّها صَدَقَةٌ تُصَدَّقُ بِها عَلى‏ نَفْسِکَ، ثُمَّ قالَ:

وَلا یَعْرِفُ عَبْدٌ حَقیقَةَ الایمانِ حَتّى‏ یَخْزُنَ مِنْ لِسانِهِ‏ «4».

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: زبانت را حفظ کن که حفظ زبان در حقیقت دستگیرى از خودت مى‏باشد، آن گاه فرمود: هیچ بنده‏اى حقیقت ایمان را نشناسد، مگر این که زبانش را در بند کند.

قالَ رَسُولُ اللّهِ صلى الله علیه و آله نَجاةُ المُؤْمِنِ فى حِفْظِ لِسانِهِ‏ «5».

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: نجات مؤمن در نگهداشتن زبان است.

امام باقر علیه السلام مى‏فرمود:

عادت ابوذر این بود که فریاد مى‏زد: اى دانش خواه! به حقیقت که این زبان کلیدِ خیر و شر است، چنانچه بر طلا و نقره‏ات مهر مى‏زنى تا از دستبرد محفوظ بماند، بر زبانت نیز مهر خاموشى بزن، تا از عذاب دنیا و آخرت در امان بمانى‏ «6».

عیسى بن مریم مى‏فرمود:

به جز ذکر خدا سخن بسیار مگویید؛ زیرا بسیار گویان جز در ذکر خدا دل‏هاشان سخت است، ولى نمى‏دانند «7».

عَنْ أبى عَبْدِاللّهِ علیه السلام: ما مِنْ یَوْمٍ إلّاوَکُلُّ عُضْوٍ مِنْ أعْضاءِ الْجَسَدِ یُکَفِّرُ اللِّسَانَ یَقُولُ: نَشَدْتُکَ اللّهَ أنْ نُعَذَّبَ فیکَ‏ «8».

امام صادق علیه السلام فرمود: روزى نیست، مگر این که هر عضوى از اعضاى بدن در برابر زبان کرنش کند و بگوید: تو را به خدا قسم خودت را حفظ کن، مبادا من براى تو عذاب بکشم.

عَنْ عَلىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ علیهما السلام قالَ: إنَّ لِسانَ ابْنِ آدَمَ یُشْرِفُ عَلى‏ جَمیعِ جَوارِحِهِ کُلَ‏ صَباحٍ فَیَقُولُ: کَیْفَ أصْبَحْتُمْ؟ فَیَقُولُونَ: بِخَیْرٍ إنْ تَرَکْتَنا وَیَقُولُونَ: اللّهَ اللّهَ فینا وَیُناشِدونَهُ وَیَقُولُونَ: إنَّما نُثابُ وَنُعاقَبُ بِکَ‏ «9».

امام سجاد علیه السلام فرمود: هر بامداد زبان آدمى بر همه اعضاى تنش سرکشد و گوید: حالتان چطور است؟ گویند: اگر ما را رها کنى بخیر است، ومى‏گویند: خدا را خدا را درباره ما و او را قسم مى‏دهند و مى‏گویند: همانا به خاطر تو یا ثواب گیریم یا به عذاب الهى دچار شویم.

مردى خدمت رسول اسلام صلى الله علیه و آله مشرّف شد و عرضه داشت: مرا نصیحتى کن.

فرمود: زبانت را حفظ کن، واى بر تو، آیا مردم را جز روییده‏هاى زبان به روى در دوزخ درافکند «10»؟!

عَنِ الوَشّاءِ قالَ: سَمِعْتُ الرِّضا علیه السلام یَقُولُ: کانَ الرَّجُلُ مِنْ بَنىْ إسرائیلَ إذا أرادَ الْعِبادَةَ صَمَتَ قَبْلَ ذلِکَ عَشْرَ سِنینَ‏ «11».

وَشّاء مى‏گوید: از حضرت رضا علیه السلام شنیدم مى‏فرمود: هر مردى از بنى اسرائیل مى‏خواست عابد شود، پیش از آن ده سال خاموشى اختیار مى‏کرد.

عَنْ أبى عَبْدِاللّهِ علیه السلام قالَ فى حِکْمَةِ آلِ داوُدَ: عَلَى الْعاقِلِ أنْ یَکُونَ عارِفاً بِزَمانِهِ مُقْبِلًا عَلى‏ شَأنِهِ حافِظاً لِلِسانِهِ‏ «12».

امام صادق علیه السلام فرمود: در حکمت آل داود است: بر خردمند است که زمان خود را بشناسد و بر برنامه خودش روى آرد و زبانش را نگهدارد.

عَنْ أبى عَبْدِاللّهِ علیه السلام قالَ: لا یَزالُ الْمُؤْمِنُ یُکْتَبُ مُحْسِناً مادامَ ساکِتاً فَإذا تَکَلَّمَ کُتِبَ مُحْسِناً أوْ مُسیئاً «13».

امام صادق علیه السلام فرمود: پیوسته بنده مؤمن نیکوکار نوشته شود، تا وقتى خاموش است و چون به سخن آید نیکوکار یا بدکار نوشته شود.

زبان از نعمت‏هاى عظیم الهى و لطائف صنع غریب ربوبى است، زبان جِرمش صغیر و جُرم و طاعتش بزرگ و عظیم است، زبان نهایت طاعت و طغیان عبد است، زبان میدان‏دار تمام اوضاع باطن و ظاهر است‏ «14».

آرى، این نعمت عظیم و این ودیعه بزرگ الهى چون در سخن گفتن راه انحراف گیرد، گناهان عظیم از او سرزند و چون به راه حق و حقیقت رود طاعات بزرگ و منافع کثیره از او ظهور کند، اگر به ارزیابى تعداد گناهان برخیزیم به این نتیجه مى‏رسیم که سهم عمده گناهان بر دوش زبان است، چنانچه اگر به ارزیابى طاعات دست زنیم مى‏بینیم قسمت اعظم طاعات سهم زبان است.

بیایید درباره این عضو فوق‏العاده حسّاس بیشتر اندیشه کنیم و از عاقبت آزادى زبان و بى‏بند و بارى آن بترسیم که بدترین روز، در فرداى قیامت روز زبان است و سخت‏ترین عذاب در فضاى دوزخ، عذاب زبان است.

نوشته: حضرت استاد حسین انصاریان

 

پی نوشت ها:

 

______________________________

(1)- الکافى: 2/ 133، باب الصمت وحفظ اللسان، حدیث 4؛ وسائل الشیعة: 12/ 190، باب 119، حدیث 16048؛ بحار الأنوار: 68/ 296، باب 78، حدیث 68.

(2)- الکافى: 2/ 133، باب الصمت وحفظ اللسان، حدیث 5؛ وسائل الشیعة: 12/ 182، باب 117، حدیث 16026؛ بحار الأنوار: 68/ 296، باب 78، حدیث 69.

(3)- الکافى: 2/ 114، باب الصمت و حفظ اللسان، حدیث 6؛ وسائل الشیعة: 12/ 183، باب 117، حدیث 16027؛ بحار الأنوار: 68/ 297، باب 78، حدیث 70.

(4)- الکافى: 2/ 114، باب الصمت وحفظ اللسان، حدیث 7؛ مشکاة الأنوار: 175، باب 20؛ بحار الأنوار: 68/ 298، باب 78، حدیث 71.

(5)- الکافى: 2/ 114، باب الصمت وحفظ اللسان، حدیث 9.

(6)- الکافى: 2/ 144، باب الصمت وحفظ اللسان، حدیث 10؛ وسائل الشیعة: 12/ 191، باب 119، حدیث 16052.

(7)- الکافى: 2/ 144، باب الصمت وحفظ اللسان، حدیث 11؛ بحار الأنوار: 68/ 301، باب 78، حدیث 75.

(8)- الکافى: 2/ 144، باب الصمت وحفظ اللسان، حدیث 12؛ بحار الأنوار: 68/ 302، باب 78، حدیث 76.

(9)- الکافى: 2/ 115، باب الصمت حفظ اللسان، حدیث 13؛ ثواب الأعمال: 237؛ وسائل الشیعة: 12/ 189، باب 119، حدیث 16046.

(10)- الکافى: 2/ 115، باب الصمت وحفظ اللسان، حدیث 14؛ بحار الأنوار: 68/ 303، باب 78، حدیث 78.

(11)- الکافى: 2/ 116، باب الصمت وحفظ اللسان، حدیث 18؛ وسائل الشیعة: 12/ 183، باب 117، حدیث 16028؛ بحار الأنوار: 68/ 306، باب 78، حدیث 82.

(12)- الکافى: 2/ 116، باب الصمت وحفظ اللسان، حدیث 20؛ بحار الأنوار: 14/ 39، باب 3، حدیث 20.

(13)- الکافى: 2/ 116، باب الصمت وحفظ اللسان، حدیث 21؛ الخصال: 1/ 15، حدیث 53؛ بحار الأنوار: 68/ 307، باب 78، حدیث 85.

(14)- محجة البیضاء: 5/ 190، کتاب آفات اللسان.

 

 

   

 

 

  • - گردآوری: تبیان گلستان
نظرات

 نام:
 *نظر:
ملاقات عمومی مدیر کل

ملاقات عمومی با مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان گلستان

هرهفته روزهای سه شنبه


ارتباط مستقیم با مدیر کل
از طریق پورتال

 

کنگره شعر اهل بیت (ع...

برگزاری کنگره شعر اهل بیت (ع) در گلستان

 

مسابقه ویژه

برای شرکت در مسابقه

جشنواره قرآنی آوا ها و

نغمه های قرآنی 

از دکمه زیر استفاده کنید 

 

 

برای شرکت در مسابقه

مهمانی لاله ها

از دکمه زیر استفاده کنید

 

 

 

                                                                         برای شرکت در مسابقه

مسابقه حضرت امام خمینی(ره)

از دکمه زیر استفاده کنید 

  

 

برندگان مسابقه 30 روز رمضان